Kuten moni muu yritys, myös me olemme käynnistelleet jo viime vuoden lopulla myyntiämme ajatellen tätä uutta ja uljasta myyntivuotta. Näppäimistöt sauhuavat, ilmassa on tekemisen meininkiä ja puhelimet pirisevät rohkaisevasti. Pallotellaan avoimien projektien ja uusien suunnitelmien välillä. Fiilis on kertakaikkisen hyvä.

Alkaa tuntumaan, että viimeinkin aletaan ymmärtämään, että ei ole ihan sama miltä yritys ylipäätään näyttää netissä. Digimarkkinointiin aletaan panostamaan. Vielä iloisempaa on huomata, että mobiilikäytettävyyttäkin ajatellaan. Erävoitto. Parisen vuotta on toitotettu oikein isolla torvella mobiilikäytettävyyden perään. On kuitenkin hyvä muistaa, että responsiivinen suunnittelu ei itsessään ole oikotie onneen ja kassakoneen kilinään, mutta mikäli yrityksen on tarkoitus uudistua tälle vuosikymmenelle on suorastaan idioottimaista jättää se huomiotta.

Tuloksellista ja turmiollista

Useat yritykset ovatkin panostaneet digipuoleen ja tuloksia syntyy. Hyvänä esimerkkinä toimiva tilausjärjestelmä, mikä on kasvattanut yrityksen kuukausittaista myyntiä useita tuhansia euroja. Mitä se on vaatinut? Suunnittelutyötä ja sen jälkeen se on helpottanut sekä yrityksen että sen asiakkaiden päivittäistä toimintaa. Tadaa. Laskuttajalle lisää töitä. Ei ollut kvanttifysiikkaa.

Toki yhä löytyy myös yrityksiä, joissa ei jostain ihmeen syystä digimarkkinoinnista välitetä lainkaan. Vähänkään netissä pyörivä tajuaa heti, että kotisivut ovat armottoman vanhentuneet ja niiden myyntiarvo on liki miinuksen puolella, jos ajatellaan niistä syntyviä mielikuvia. Aloin pohtimaan miksi ihmeessä näin on.

Seli-seli

Puhelimessa asiakas vakuuttaa, että asiakkaita tulee ovista ja ikkunoista ilmankin. Puhelu loppuu lyhyeen ja luuri lyödään miltei korvaan. Niin varmaan. Autuaita ovat ne joille lisämyynti ei ole tarpeen! Olisiko järkevä selitys, että ei uskalleta ottaa digitaalista palvelumallia sen iänikuisen vanhan mallin rinnalle? Ei yksinkertaisesti uskalleta astua tälle vuosituhannelle?

Toinen perusselitys on, että yrityksessä tehdään jo pitkää päivää ja ei ole aikaa tämmöiselle ”hömpötykselle”. Haloo. Yksi tavoitteista voi olla esimerkiksi vähentää turhia puheluita ja näin ollen tuoda aikaa muulle toiminnalle. Tai miltä kuulostaisi hieman automatisoida myyntiprosessia? Digimarkkinointi tarjoaa paljon mahdollisuuksia.

Järki käteen

Eipä silti. Monikaan ei hyppää kallionkielekkeeltä ennen kuin on tarkistanut onko alhaalla vettä. Mieluinen tieto on vielä kuinka monta metriä sitä löytyy ja onko sen alla ehkä karikoita.

Eikö olisi kuitenkin helpompi tarkistaa asia taholta, joka tietää mitä siellä odottaa? Ollaanko me suomalaiset yhä niin juroja ettemme uskalla myyjältä kysyä asioista lisää? Pelkäämme paljastavamme vastapuolelle, että maailmassa on uusia asioita, mitkä ovat meille vielä tuntemattomia. Pahimmassa tapauksessa ostetaan liki sika säkissä, kun asioista ei ole viitsitty ottaa selvää.

Me kerromme sinulle nyt, että siellä alhaalla on vettä, mutta tietyssä kohdassa on hieman matalaa ja toisella reunalla pinnan alla on karikoita, mutta hypyn voi silti suorittaa turvallisesti juuri tuohon kohtaan.

Tuloksellisia hyppyjä. Soitellaan!