Valitettavan usein törmää kotisivuihin, jotka on juuri uusittu ulko-asultaan, ne näyttävät upeilta. Ne vielä toimivat mobiilistikin moitteettomasti. Wau. Tarkempi tarkastelu saa kahvit väärään kurkkuun. Sivustolla koreilee (varmastikin) ne samat sisältötekstit, mitkä johtajan sihteeri kirjoitti silloin kymmenen vuotta sitten vai olikohan se siskontyttö? Mitäs niitä nyt muuttamaan, kyllähän ne pitävät yhä paikkaansa..

Selailu ja pitkien tekstien luku ei tuota tulosta. Mitä tämä firma minulle tarjoaa? Missä he ovat erityisen hyviä? Miksi valitsisin juuri heidät? Jos näitä ei löydy, etsitään nopeasti kilpailijan sivut josta tieto löytyy ytimekkäästi.

Kiteytä viesti

Meillä ensimmäiset kysymykset asiakkailtamme ovat mm. mitä te teette, myytte tai haluatte kertoa? Mitä asioita tavoitellaan ja mitä tuodaan enemmän esille? Mikä on se juttu, missä olette kilpailijoitanne parempi?

Kotisivuja uusiessa on äärimmäisen tärkeää lähteä liikkeelle viestin kiteyttämisestä. Tämä luo myös perustaa sille, millaisilta kotisivujen kannattaa ulkoisesti näyttää. Usein on jopa saatu yhdessä kaivettua yrityksestä uusia sekä oleellisia tietoja, joita ei ole koskaan tuotu esille! Tässä vaiheessa ne sihteerin tai siskontytön tekemät tekstit sellaisenaan harvoin toimii.

Satsaa sisältöön

Kun kotisivut on päätetty uusia, kannattaa homma tehdä kerralla kunnolla. Satsaa sisältöön ja pihtaa vaikka hitusen ulkoasussa ja toiminnallisuuksissa, jos on ihan pakko (sorry designerit ja kooderit).

Mikä tärkeintä, kysy toimistoltasi ottavatko he kantaa toimittamaanne sisältöön? Löytyykö sanavelhoja oleellisten asioiden esille tuontiin hakukoneita silmällä pitäen vai ajateltiinko mennä copy-paste –toiminnolla? Nättiä jälkeä osaa monet, mutta olisihan se kiva, että kakku maistuisikin hyvältä.