Parempaa responsiivista suunnittelua

Nykypäivän kotisivujen suunnittelussa on otettava huomioon entistä enemmän mobiilikäyttäjät. Näyttöjen koot ovat läppäreihin ja pöytäkoneisiin verrattuina moninkertaisesti pienempiä ja silti tärkeimmät asiat pitäisi olla nopeasti ja helposti löydettävissä. Tämä tuottaa websuunnittelijoille projekteihin mukavaa pientä lisähaastetta ja tällöin toimivat ideat ovat tarpeen!

Helpota yhteydenottoa, saat enemmän kontakteja!

Mobiililaitteilla etsitään usein yrityksen yhteystietoja kuten puhelinnumeroa tai sijaintia. Fiksusti rakennetulta sivustolta nämä ovat nopeasti löydettävissä jokaiselta sivulta, myös mobiilista. Mikään ei ole rasittavampaa kuin etsiä yrityksen numeroa monen klikin takaa, tämän jälkeen kopioida ja liittää se numerokenttään ja kaiken vaivan jälkeen soittaa yritykseen, jos tänne asti on ikinä selvinnyt. Kuulostaako tutulta? Itselläni ei ainakaan riitä kärsivällisyys moiseen ylimääräiseen puuhasteluun!

Yhteydenottoa voidaan helpottaa yksinkertaisella soittopainikkeella, joka on kiinnitettynä mobiilinäkymän alaosaan. Painike pysyy paikoillaan käyttäjän navigoidessa sivustolla eteenpäin ja on löydettävissä jokaiselta sivulta. Puhelinnumero on nopeasti saatavilla ja soittaminen onnistuu yhdellä klikkauksella. Tämän helpommaksi yhteydenottoa mobiilista tuskin voi asiakkaalle tehdäkään.

Räätälöinti tavoitteiden mukaisesti

Aina tärkein asia ei välttämättä ole helppo yhteydenotto soittamalla ja mobiilinäkymään saatetaan tarvita muita tärkeitä toimintoja. ”Mobiilipainikkeita” voidaan luoda erilaisia ja nämä olisikin syytä suunnitella aina asiakkaan näkökulmasta. Mitä asiakas tarvitsee kaikista eniten, kun hän tulee sivuillemme mobiililaitteella? Painikkeen taakse voidaan sijoittaa esimerkiksi Googlen kartta, josta avautuu suorat reittiohjeet, painike voi ohjata asiakkaan viimeisimmän blogikirjoituksen pariin tai jollekin muulle kampanjasivulle.

Ohjaa asiakasta sivun sisällön perusteella

Painikkeet voidaan räätälöidä myös vaihtuvasti eri sivujen mukaisesti. Etusivun tärkein asia voi hyvinkin olla viimeisimmän blogin nostatus painikkeen avulla, kun taas yhteystiedot -sivulla painikkeeseen voi olla viisasta sijoittaa asiakaspalvelun puhelinnumero. Näin asiakasta voidaan palvella entistä paremmin sivujen sisällön mukaisesti ja häntä voidaan ohjailla haluttuihin toimintoihin sivukohtaisesti.

Yksinkertaiset mobiilipainikkeet parantavat oleellisesti sivujen käytettävyyttä ja auttavat yrityksiä saamaan enemmän konversioita, eli haluttuja toimintoja verkkosivuiltaan. Hyvin yksinkertaista, mutta sitäkin toimivampaa!